"Nu trebuie să trec prin viaţă fără să las o urmă,o lacrimă,o tresărire din câte am avut pentru tot ce mi s-a părut frumos şi bun." Cella Serghi

9 ianuarie 2015

Carti: Diavolul si domnisoara Prym, Paulo Coelho



Am citit aceasta carte intr-o singura zi, pe cand ma intorceam acasa, in cele doua zboruri. Primul cuvant care imi trece prin minte despre ea este: suspans. Te tine cu sufletul la gura pana la ultima pagina. 
Nu ma supara acest fapt, doar ca pe cat de imprevizibila este la inceput, pe atat de previzibil este finalul cartii. Nu am mai citit Coelho pana acum, doar texte scurte. Nu stiu daca acesta este stilul sau sau este vorba doar despre aceasta carte.
Cand am citit descrierea ei, am crezut ca voi afla niste raspunsuri la intrebari pe care le caut demult. Intotdeauna m-am intrebat daca noi oamenii in esenta suntem rai sau buni. Si intodeauna am vrut sa cred ca suntem buni, dar ca odata cu pacatul stramosesc am ales raul, am ales gresit. 

Actiunea cartii se petrece intr-un sat rupt de lume si civilizatie, numit Viscos. Acolo oamenii se cunosc intre ei, au aceeasi rutina de ani de zile si pare ca nimic niciodata nu ar distruge aceasta liniste. Totul pana diavolul isi face aparitia. Este interesant cum, daca citim printre randuri, intelegem cum raul poate sa apara exact acolo unde este asteptat mai putin. Exact acolo unde omul pare sa creada ca este multumit si linistit cu viata sa. Si atunci cand apare, omul este pus ca si Adam si Eva, in fata unei alegeri.
In Viscos nicodata nu se intampla nimic iesit din comun, fiecare locuitor isi urma treburile zilnice legate de pamant si animale. Intr-o zi, un strain alege sa poposeasca in acel sat, luandu-si o camera la hotel. 

Scenariul care a urmat este, din perspectiva mea, unul extraordinar. Acel strain a pierdut tot ce a avut mai important pe lume: familia. Fost om de afaceri in industria aramamentului, foarte bogat si implinit pe toate planurile, a aflat intr-o zi cum este sa pierzi totul in viata. Familia sa a fost omorata de o grupare teorista, exact cu armele facute de el, in urma unui santaj esuat. 
A pus la cale un plan in urma caruia el urma sa-si piarda sau sa-si recastige increderea in umanitate. A mers intr-un sat in care toti locuitorii erau catalogati drept oameni cu frica de Dumnezeu, a ales o "victima" care nu isi gasea fericirea si rostul in viata: domnisoara Prym, a luat 11 lingouri cu aur si a trecut la actiune. Strainul a considerat ca ceea ce i s-a intamplat familiei sale a fost o nedreptate pe care nu o merita. Manat de diavol care ii sustinea toate actiunile, strainul a abordat-o pe domnisoara Prym. I-a explicat acesteia ca ce-si dorea el era sa vada daca oamenii sunt buni sau rai in esenta lor.
Strainul a vrut sa demonstreze ca linistea acelui sat avea sa fie perturbata din cauza aurului, a unei himere, si ca oamenii ar fi in stare sa comita o crima, pentru propria lor bunastare.

Nu am sa dezvalui mai multe pentru ca nu ar fi corect din partea mea. Cert este ca Paulo Coelho descrie omul in lupta sa pentru bine sau rau, exact pe intelesul tuturor. Incercarile la care sunt supusi oamenii ii definesc pe mai departe. Diavolii si ingerii par a exista printre noi, incercand sa ne indrume fiecare in felul sau. 


**

"In primul rand sa nu crezi in promisiuni. Lumea e plina de ele: bogatie, mantuire vesnica, dragoste fara sfarsit. Unii cred ca pot sa promita orice, altii accepta tot ce le asigura zile mai bune, asa cum trebuie sa fie si in cazul dumitale. Cei care promit si nu se tin de cuvant sfarsesc in neputinta si frustrare; la fel se intampla si cu cei care isi respecta promisiunile facute."

"Ori de cate ori vreti sa realizati ceva, pastrati-va ochii deschisi si asigurati-va ca stiti exact ce anume doriti. Nimeni nu-si poate nimeri tinta cu ochii inchisi."

"Exista doua feluri de idioti - cei care renunta sa faca ceva pentru ca au primit o amenintare si cei care cred ca fac ceva pentru ca ameninta."

"Pana si Dumnezeu are un infern: dragostea lui pentru oameni."

"Omul are nevoie de ceea ce e mai rau in el ca sa realizeze ceea ce este mai bun in el."

"Poate ca duelul dintre bine si rau are loc clipa de clipa in inima fiecarui om, campul de bataile al toturor ingerilor si diavolilor; acestia se lupta pas cu pas ca sa castige teren, de-a lungul multor milenii, pana cand, in cele din urma, una dintre cele doua forte o va distruge pe deplin pe cealalta."

***


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Tu la ce te gândești?